dilluns, 21 d’octubre del 2013

DISSENY DE L'HABITACIÓ D'UN ADOLESCENT:

Per a redissenyar l’interior d’una habitació pels fills, el primer que cal és saber què volen ells.... dintre d’uns límits.

L’habitació és per a ells, no per a nosaltres, i, per tant, s’ha de fer al seu gust. No podem imposar el que a nosaltres ens agrada perquè el resultat serà de revista però ells no en gaudiran gens.

Tampoc podem sucumbir a les seves pretensions o acabarem tenint una sala de jocs, amb  una hamaca, una pantalla de cinema i les fotos dels seus ídols enganxades a sobra del paper pintat que tants diners ens han costat.

El procés d’acostar posicions amb un adolescent és molt complexa. Si no ens sortim, sempre queda el recurs de demanar a una interiorista que faci de “mediadora”. Serà el que la decoradora ha dit i quedarem al marge.

Els passos, després de liquidar tot article infantil, són aquests:

1- Decidir l’ús de l’habitació:

En principi serà per dormir. Hem d’aconseguir un lloc de pau on pugui reflexionar, pensar, crear i descansar.... però en general, amb el pas del temps, acaba sent una discoteca, sala de jocs, saló d’estètica i pista de ball si ens descuidem.

Respecte a tenir televisió, ordinador, ... millor que tots els aparells que s’endollen estiguin a fora de l’habitació de dormir i evitar la contaminació electromagnètica.

S’ha de pactar què s’ha d’instal·lar, què ha d’estar en un altre lloc i què no ha d’estar mai.
 

2- Concretar mobles:

Resultarà pràcticament indispensable disposar de:

- Un bon armari i calaixos grans per amagar les coses, que no estiguin al mig de l’habitació.

- Un llit i un altre amagat per si ve un amic. El tipus de llit de cangur, que queda a sota, els dels més aconsellables.

- Una tauleta de nit per posar una llum i que puguin llegir.

Respecte a posar una taula d’estudi, depèn de com sigui de gran l’habitació. Es més recomanable que facin els deures al menjador o al despatx si és factible. Però si cap una taula sempre és un bon recurs que es pot utilitzar per mil coses.

L’altre recomanació és que hi hagin portes que permetin amagar les coses ja que els adolescent no solen ser ordenats.

Una tercera recomanació: Crear un espai per la innovació. Un lloc creatiu on pugui tenir coses que l’inspiri. Pot ser un taulell a la paret, una estanteria, una rapissa de la finestra, una butaca, uns coixins al terra,... un lloc propici a pensar i generar idees.

 
3- Escollir el look:

Per a decidir l’estil, millor consultar revistes de decoració i propostes de les cases de mobles.

Molta cura en comprar a la primera un conjunt estàndard amb tots els mobles integrats. És molt millor que la decoració reflecteixi la personalitat de cada jove.
 

4- Decidir quin nivell de mobles comprem:

“Gent jove, pa tou”, que vol dir que són canviants. Gastar-se molts diners en un mobiliari per joves pot ser tirar els diners perquè al cap d’un any, per molt que hagin escollit ells tot el que composa el seu lloc, es poden haver cansat i demanar canviar.

 
5- Planell:

Pel disseny de l’habitació es pot aconseguir, gratis, un programa de disseny per Internet. Són fàcils d’utilitzar i tenen els mobles dibuixats i estalvia molt temps. Però sinó, amb paper i llapis també es pot fer molt bé.

El primer que s’ha de mirar és l’orientació del llit. Si pot estar el capçal pot estar orientat al nord, creixerà millor. La segona cosa és que des del llit pugui veure qui entra a l’habitació perquè això li donarà tranquil·litat d’esperit.

El capçal del llit ha d’estar enganxat a la paret i a mà dreta, ha d’estar la tauleta.

S’ha de mirar seguidament la llum que entrar en funció d’on estant les finestres.

Si la paret dona a un exterior, pot ser que sigui freda a l’hivern o al contrari. S’ha de tenir present la temperatura de l’habitació i si caldrà moure algun radiador per tal d’estar més calent.
 

6- Buscar els mobles:

Prèviament a sortir a comprar, si tenim els mobles a casa, encara que siguin vells, es pot fer una prova. Es tracta de mirar si el lloc del llit és acollidor i de si podem obrir portes i calaixos, de si hi ha prou espai per passar o no.

Ara cal sortir de casa i anar a veure botigues per saber què s’ofereix. Potser trobem una ganga que és molt millor que el que havíem pensat o potser no trobem l’idea que hem dissenyat i fer-la a mida val masses diners.

Aconsello que aquesta feina la facin els pares sols i, una vegada trobada la solució, es porti a l’usuari fill a veure-la. No és un esport adequat per aquestes generacions.
 

7- Muntar l’habitació:

Feina dels operaris o dels pares. Es inútil intentar que pintin l’habitació o muntin un armari. Però s’han d’implicar en tot. Han de viure el procés.

 
8- Completar amb detalls:

Una vegada tenim els mobles, immediatament, cal vestir el llit amb un edredó, penjar cortines, làmpades, detalls a les parets,...S’ha d’aconseguir crear caliu.
 

9- Detectar com es senten:

I ara, el més difícil. Mirar-los la cara i endevinar si estan contents. Si estan a gust. I si no, a canviar el que calgui perquè ens ajudarà molt per passar l’adolescència que ells es puguin trobar en el seu espai vital.